Oldalak

2010. október 5., kedd

Tudtad, hogy a kompakt izzók veszélyes hulladéknak minősülnek?

Mindenki előtt ismeretesek ezek a kellemes fényű kompakt izzók. Zöld mivoltukról, valamint pénztárca kímélő tulajdonságaikról mindig vita kerekedik  Általában a férfi nép, mint technikai újdonságokra fogékonyabb, hamarabb teszi a bevásárlókocsiba, mint nőtársai. Bár e mondat inkább kérdőjeles, mert nem végeztem tanulmányt. Saját tapasztalatom az, hogy kedves is propagálta itthon, én nem engedtem, mert egyrészt mire rendes fényt adott, ami mellett láttam is, eltelt jó pár perc, másodsorban túl drágának tartottam, s túl hosszúnak tartottam a megtérülési idejét, s különben is ridegnek találtam a fényét. Párszor próbálkoztunk vele, de szokásaink is hozzájárultak, hogy az izzók élettartamát megrövidítsük. Én jó kislány módjára mindig lekapcsolom magam után a lámpát, így ki-be a konyhából, az állandó fel-le kapcsolgatás miatt hipp-hopp tönkrementek. 
Az EU a 100W és nagyobb teljesítményű hagyományos izzókat tavaly betiltotta, s a többi használatát is be kívánja tiltani 2012-ig.
Nem akarok kitérni a részletekre, nem akarom belemenni összehasonlításokba egyéb energiatakarékos megoldásokat illetően, arra akarom felhívni a figyelmeteket a kompakt izzókkal kapcsolatban, hogy ezek az égők veszélyes hulladéknak minősülnek. Ugyanis belsejük higanyt tartalmaz. Biztosan sokatoknak volt élményük a régi higanyos lázmérővel. Én is összetörtem már vagy kettőt, aztán próbáltam összevadászni az állandóan ide-oda gurulgató ezüst színű gyöngyöcskéket. Az én hugicám egyszer elharapta egy lázmérő végét. Hogy lett-e belőle komolyabb baja, azt nem tudom, látszólag nem, de azt tudni kell hogy a higany már igazán kis mennyiségben is károsítja a szervezetet.  Lenyelve állítólag nem annyira veszélyes, mert hashajtó hatása van, így az kiürül. Viszont ha nem tudjuk maradéktalanul eltávolítani  a szétfolyt higanyt, akkor párolgása folytán állandóan veszélynek vagyunk kitéve. A higanygőz belélegzésekor, 80%-a felszívódik. Míg a higanyos lázmérőben (amit szintén kivontak forgalomból tudomásom szerint) 0,5 - 1,5 gr higany található, addig a kompakt fénycsövekben ennek kicsi hányada, maximum 5 mg (0,005 gr) található.
A fénycsövek nem is jelentenek veszélyt addig, amíg bent vannak  a helyükön és a világítanak. A baj ott kezdődik, ha összetörik.
EU-direktíva szabályozza a fénycsövek piacra kerülését. Ez tartalmazza azt is, hogy a gyártónak fel kell hívnia a vásárlók figyelmét, hogy a termék veszélyes hulladéknak minősül, s nem lehet a háztartási szeméttel együtt kidobni. A forgalmazókat pedig kötelezi, hogy a használt / törött / fénycsöveket visszavegyék. Az Európai Lámpagyártók Szövetsége pedig ajánlást tett közzé, mit kell tenni, ha a higany elszabadul. 
1. Először is ablakot nyitni, 20-30 percig szellőztetni. 
2. Tilos felporszívózni. A gyöngyöket meg kell próbálni maradéktalanul egyesíteni (az apró részek ha találkoznak, egyesülnek) pl. egy papírlap segítségével. Nem szabad hozzáérni, mert a higany a  bőrön keresztül felszívódik.
3. A Medicor honlapján találtam egy további adalékot: miszerint kénporral kell beszórni a "baleset helyszínét", letakarni,  állni hagyni, s a keletkező higany-szulfid felsöpörhető, aztán be egy műanyag zacskóba - most megengedett :) - és elvinni a veszélyes hulladék telepre.
4. Felmosni.  Sokat szellőztetni.

Energiatakarékosság szempontjából azonban van élet a higanyos fénycsövek után - mellett is, használhatsz például halogén izzót.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése